torsdag den 14. april 2011

Frikadeller med kartoffelsalat

Frikadeller...aaah....de smager af Mor, tryghed og barndom. Selvom ingredienserne altid er nogenlunde de samme, så er smager de aldrig ens afhængigt af ophavs-m/k'en. I min familie har vi meget stærke frikadelle-traditioner både på min mors og min fars side. Jeg fører stolt arven videre med min egen variant, som i følge nogen er bedre end deres forgængere. Hvad er magien bag en god frikadelle? Tid...og Kærlighed :)


Det skal du bruge (3-4 personer):
Frikadeller:
ca. 500 g hakket svinekød af god kvalitet (hvis du vælger for lav fedtprocent kan de blive tørre)
1 stort eller 2 mindre løg, revet på rivejern
1 æg
2 spsk mel
2 tsk salt
ca. 1/2 dl mælk
Friskkværnet peber
Kartoffelsalat:
ca. 4-5 kartofler pr. person (afhængigt af størrelsen). Brug gerne nye kartofler eller en anden variant med godt bid.
6 spsk creme fraiche 6% eller 9%
2 spsk mayonnaise
2 tsk akaciehonning
Saften fra en halv citron
2 tsk grovkornet sennep
1 bundt purløg, finthakket
1 bundt radiser
2 tsk salt
Friskkværnet peber efter behag


Sådan gør du:
Frikadeller: Start med at røre farsen sammen af alle ingredienserne. Rør til farsen har samlet sig og er blevet "sej". Lad den stå og hvile tildækket i min. 30 min. (eller længere i køleskabet). Det er vigtigt, at du lader farsen stå og trække ellers vil frikadellerne ikke få megen smag. I en stor pande blander du 1/2 olie og 1/2 smør - det giver sprøde frikadeller og  god smag. Varm op til det bruser, men hold varmen jævn. Kilden til en god frikadelle er at lade dem stege langsomt ved jævn varme, så de får en god, gylden skorpe. Form frikadellerne i håndfladen og brug en ske til at forme dem til ovale "boller". Vend dem jævnligt og skru gradvist ned for varmen, så de ikke brænder. Frikadeller er færdige, når de er faste, når du trykker på dem.
Kartoffelsalat: Kog kartoflerne i rigeligt saltet vand ca. 7 min. og lad dem hvile ca. 7 minutter i det varme vand. Det er er en rigtig god  måde at koge kartofler, så de bevarer fastheden. Hæld vandet fra og lad dem køle af. Skær dem i mundrette stykker. Det samme gør du med radisserne. 
Dressingen: rør salt, peber, honning, citronsaft, sennep og mayonnaise sammen. Tilsæt så cremefraichen og rør let sammen. Lad være med at røre for hårdt, så bliver dressingen tynd.
Hæld halvdelen af dressingen over kartofler, radisser og purløg og vend forsigtigt. Tilsæt mere dressing over og vend igen, hvis nødvendigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar