onsdag den 16. maj 2012

Rabarber & hindbær crumble (smuldrekage med rabarber og hindbær)

Her får du en lynhurtig dessert, der smager af forår og sommer. Den tager max. 30 minutter at lave forberedelse og bagning inkl. Crumbles er en klassisk engelsk dessert, der kan varieres i det uendelige. Jeg har her brugt nye danske rabarber, frosne hindbær og en "topping" med havregryn og mandler, der giver et godt knas.



Det skal du bruge (ca. 4 personer):
Et bundt rabarber (ca. 500 g.)
1 dl sukker
1 spsk vanillesukker
1 pose frosne hindbær (eller friske, hvis du kan få)
Topping:
1 dl mel
1 dl havregryn (gerne grovvalsede)
1 dl sukker
75g blødt smør
1 pose mandelflager eller splitter (ca. 50 g)
1 tsk kanel
1 tsk kardemomme


Sådan gør du:
Start med at vaske alle rababerstilkene og skære top og bund af. Skær derefter rababerstilkene i mundrette skiver og læg i et ildfast fad. Vend med sukker og vanille og sæt i ovnen v. 180 grader i ca. 15 min. 
Imens blander du de resterende ingredienser til crumble-låget. Du skal "nulre" smørret med det tørre ingredienser indtil du har en smuldredej med konsistens som brødkrummer.
Tag de bagte rabarber ud af ovnen og hæld evt. lidt af den ovenskydende væde fra. Vend hindbærrene i og fordel smuldredejen over frugten og sæt tilbage i ovnen og bag yderligere i ca. 15-20 minutter eller indtil låget et gyldent og sprødt. 

Server lun med vanilleis eller creme fraiche til.

6 kommentarer:

  1. Googlede på rabarberkage og fandt frem til din blog, så nu skal jeg høste mine rabarber. Spændende blog, glæder mig til at følge den/dig.
    Hilsen Isa

    SvarSlet
  2. Hej Isa,

    tak for det - håber du får godt udbytte af både havens rabarber og min opskrift. Hvis du har brug for flere rabarber-opskrifter, så prøv også min Jordbær/Rabarber Tiramisu: http://lisepigensmad.blogspot.dk/2011/08/jordbrrabarber-tiramisu.html.

    / Lise

    SvarSlet
  3. Den her crumble ser så lækker ud, og så med rabarber! Jeg ELSKER rabarber. Mmm....

    SvarSlet
  4. Prøv den, prøv den og lad mig vide, hvad du synes :)

    SvarSlet
  5. Har lige prøvet den, super lækker! Der var bare utrolig meget væske, hvilket var ret synd. Men smagen var i top :D!

    SvarSlet
  6. Mega lækker og nem! Trick ved for megen væske - drys lidt kartoffelmel henover rabarber og hindbær, så bliver væsken tykkere som ved grød..

    SvarSlet