torsdag den 30. juni 2011

Gammeldags Jordbærgrød

Der findes vist ikke noget mere dansk og sommeragtigt end jordbærgrød. Det er en af mine absolutte yndingsdesserter og så er det faktisk ufatteligt nemt at lave. Grødens smag afhænger rigtig meget af, hvilken type jordbær man bruger. De bedste resultater fås, synes jeg, hvis man bruger meget sødmefulde, økologiske jordbær. De er svære at få i butikkerne, da holdbarheden er meget kort (typisk kun 1 dag), men du kan med fordel plukke dem selv på de forskellige gårde rundt omkring i landet. Jeg kan virkelig anbefale Camilla Plums jordbærmarker på Fuglebjerggaard i Helsinge - hun har nogen fantastisk gode jordbær.



Det skal du bruge:
500 g modne, søde, røde jordbær 
4 spsk sukker
2 tsk vanillesukker
Saften fra en 1/2 citron
1/2 dl vand
Evt. Maizena til jævning


Sådan gør du:
Vask og pil alle jordbærrene og put dem i en gryde (gerne tykbundet). Jeg kan personligt godt lide, når bærrene er hele, men det er jo en smagssag. Tilsæt sukker, vanille, citronsaft og vand og lad simre i ca. 15-20 min. Hvis grøden er for tynd, så jævn den med lidt Maizena (rør en tsk-fuld maizena ud i koldt vand og tilsæt det grøden under omrøring). Maizena gør desuden, at grøden bliver flot blank og klar. Lad grøden køle af og så er den klar til servering :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar